"La intel·ligència és la qualitat del dia a dia"

diumenge, 13 de març del 2011

Racionalisme i empirisme, elements antegònics

El racionalisme va ser el primer moviment de ruptura religiosa. Defensava un seguit de teories que confronten fortament am les de l'empirisme:
· Innatisme (existència de les idees innates negades per l'empirisme)
· Raó com a instrument per arribar al coneixement i la veritat
· Ordre en el món (lògica i matemàtica)
· Realitat basada en substàncies (dues per Descartes, una per Spinoza i infinites per Leibniz)
· Deducció/Intuïció porten a la veritat
· Poca fiabilitat mitjançant els sentits

L'empirisme proposa un coneixement basat en mètodes contraris al racionalisme:
· Experiència és l'únic mitjà per arribar el coneixement
· Experiència es basa en els sentits (impressions i idees)
· Idees innates no existeixen (tot coneixement prové de l'experiència)
· Coneixement universal impossible d'adquirir


Qualsevol posicionament que fés seria injust perquè crec que totes dues teories del coneixement poden ser correctes segons els criteris elegits però cap acaba de mostrar el coneixement. Potser una mescla de les dues s'aproximaria al meu pensament però és difícil de crear una simbiosi entre les dues.
Així doncs, em limito a transmetre els coneixements que tinc d'aquestes dues teories i que cadascú fagi un judici personal.

Eros López Monturiol

2 comentaris:

  1. Jo penso igual, ja que per una part la experiència és la base de moltes coses i entre elles el coneixement però no tot es basa en l'experiència ja que la deducció o intuició moltes vegades porten a la veritat així com la raó. Però la idea de les idees innates si que hi estic en desacord ja que penso que no totes les idees ho són. Simplement no em posiciono, veig les dues teories com a correctes i com a vàlides per arrivar al coneixement i a la veritat.
    Victor Marquez Llovera

    ResponElimina
  2. Opino que has contrastat molt bé les característiques principals i bàsiques, resumidament, dels dos moviments filosófics. Conclueixo però diferent, és a dir, no confio plenament amb ninguna de les dues teories filosófiques ni tampoc m'agradaria fer una simbiosi entre les dues ja que tenen coses que s'asemblent al meu pensar però d'altres molt oposades al que jo crec. Per tant no les uniria per forma una de sola sinó que extreuria alguna de les característiques per afegir-la als meus pensaments, perqué com dic jo, no hi ha una sola filosofia, sinó que cadascú té la seva petita barreja d'ideologies a dins seu que va modificant continuament.

    Climent Martinez 2G-13

    ResponElimina